RTB – nový vietor bannerovej reklamy

Online reklama prešla od vzniku internetu značným vývojom. Najskôr to boli masovo rozosielané e-maily, z ktorých sa neskôr stal spam. Po nich prišli bannery. Kto z nás nebol "milióntym návštevníkom", však?

Tento „pravek" internetovej reklamy však pominul a vystriedali ho sofistikovanejšie metódy ako reklama vo vyhľadávaní, ktorá načas zatlačila bannery do úzadia, a tiež nováčik v biznise – Real Time Bidding. A práve posledný menovaný pojem marketéri čoraz častejšie rozoberajú na poradách a konferenciách. Prečo? Lebo postupne mení pravidlá celej hry.

Čo je RTB?

V skratke: je to automatizovaný nákup reklamného priestoru pre bannery prostredníctvom aukcie, naprieč viacerými reklamnými sieťami a v reálnom čase.  Nenakupujete priestor pre svoju reklamu, ale jej jednotlivé zobrazenia konkrétnym ľuďom – impresie. Celé to prebehne v zlomku sekundy, niekde medzi kliknutím na odkaz a jeho zobrazením na monitore.

Ako to celé funguje?

V okamihu, keď užívateľ klikne na webstránku, ktorú chce navštíviť, udeje sa niekoľko bleskurýchlych procesov. Na začiatku smeruje balík informácií o stránke, reklamnej ploche a o návštevníkovi na burzu reklamných ponúk (SSP – Supply Side Platform). Tá usporiada aukciu a voľnú impresiu ponúkne relevantným zadávateľom reklamy.

Tí manažujú svoje kampane a komunikáciu s burzou cez DSP (Demand Side Platform). Jednoducho zadajú staré známe – komu, čo, kedy, kde, a hlavne za koľko zobraziť. Ak ponuka voľnej impresie zo strany SSP vyhovuje kritériám niektorého zo zadávateľov, DSP vyberie toho, ktorý je ochotný zaplatiť najvyššiu sumu a informáciu pošle späť k SSP.

Keďže SSP prijíma zadania od množstva inzerentov cez viacero existujúcich DSP, na aukčnom princípe opäť vyberie z došlých ponúk tú najvyššiu. Odklepnuté, predané, zobrazené. Tlačidlo myši ešte nestihlo poriadne kliknúť, no už je rozhodnuté, aká reklama sa bude servírovať.

Najlepšie vysvetlí fungovanie RTB toto Google video:

Prečo RTB?

Základy sme si objasnili, tak prejdime k tomu, čo každého zaujíma najviac – výhody.

  • Cielenie – Na základe informácií o návštevníkovi je možné reklamu individuálne prispôsobiť. Človek, ktorý navštívil 3 rybárske weby, bude lepším cieľom reklamy na udice než ten, ktorý hľadá najbližší autoservis. Takáto impresia je možno o čosi drahšia, ale má pre zadávateľa oveľa vyššiu hodnotu, keďže sa zobrazí osobe patriacej do relevantného publika. Žiadne mrhanie peniazmi. Jednoducho povyberáte hrozienka z koláča.
  • Dosah – Dosah RTB je obrovský. Cez jedno rozhranie máte prístup do viacerých reklamných sietí, do ktorých patrí viac než 800 mil. webov. A tie stále pribúdajú.
  • Transparentnosť – Vždy presne viete, na akých stránkach sa reklama zobrazila. Tiež je možné nastaviť, kde sa reklama ukázať nemá, aby ste sa vyhli marketingovému faux pas, prípadne zobrazeniu produktov na stránkach, s ktorými nechcete mať nič spoločné. Okrem toho, výsledky vidíte okamžite, nie v týždňových reportoch.
  • Optimalizácia – Okamžitá dostupnosť dát umožňuje prispôsobovať kampaň jej aktuálnym výsledkom. Žiadne výhovorky. Ak vidíte, že ROI sa nevyvíja správnym smerom, okamžite to môžete korigovať.

Remarketing

V systémoch pre RTB je možné takisto realizovať remarketing.

Real Time Bidding neprináša výhody len zadávateľom reklamy. Pomôcť môže aj online agentúram. Okrem zvýšenia efektivity reklamných kampaní, a teda aj lepších výsledkov z pohľadu klientov, prinášajú možnosť lepšej kontroly nad priebehom a výkonom celej kampane. A spokojní klienti sú predsa základ.

Ak chcete teda vedieť viac o RTB alebo chcete získať zo svojej reklamy ešte lepšie výsledky, kontaktujte nás, veľmi radi vám pomôžeme.

ďalšie
články


Sme špecialisti na vyhľadávače
a výkonnostný marketing